Werk van modelbouwers

Albert Mader

Ford TT Sneeuwscooter rond 1921
Een zeer creatieve bouw van een Artitec kit (10.371 Ford Model TT)

origineel
In het begin van de 20e eeuw gebruikten postbodes auto’s voor hun routes op het platteland, maar ze realiseerden zich al snel dat het moeilijk was om er doorheen te komen in diepe sneeuw.
In 1906 begon Virgil White auto’s om te bouwen tot sneeuwscooters. Dit werd gedaan door de voorwielen te vervangen door ski’s, de achterkant door twee extra wielen en Caterpillar loopvlakken. Zich verplaatsen in sneeuw en ijs was niet langer een probleem. Hij noemde deze conversie “Snowbird”.
Dit betekende dat de post met de auto kon worden bezorgd en niet, zoals voorheen, met een slee en paard.
Virgil White’s prototype was een Buick Model G, maar stapte later over op de meest populaire auto, de Ford T.
In 1922 verkocht hij deze uitrusting voor $ 200 tot $ 400 bij zijn Snowmobile Company in West Ossippe, N.H.
White verkocht zijn patent een paar jaar later aan de Farm Speciality Manufacturing Co. van New Holstein, Wisconsin, die deze conversie met groot succes aan de boerderijen verkocht als “Mailman’s Special”.
Een kopie van deze omgebouwde Ford T bevindt zich nog in de Smithsonian Collection, maar is niet te zien.

Model 1:87
De basisset bestaat uit een Ford TT-set van Artitec in Nederland, omgebouwd tot sneeuwscooter. De Caterpillar treden zijn uit gaas gesneden en gebogen, de voorste sneeuwschoenen van messing, zelfgemaakt.
Bouwer: A.Mader, Zürich, 2021