Stap 2: Postzegelen
In het grootbedrijf worden rijtuigen doorgaans na kleine reparaties en ingrepen lokaal bijgespoten. De vierkante plekjes die voorzien zijn van een nieuwe laag verf worden in de volksmond “postzegels” genoemd. Postzegels kunnen zowel met als zonder airbrush worden nagemaakt. Er wordt bewust gekozen voor een iets donkerdere kleur en iets meer glans dan de basis van de wagen. Niet alleen om te benadrukken dat het hier gaat om een nieuwere verflaag, maar ook omdat iets meer contrast het model nog meer tot leven brengt.
Met airbrush:
Met een low-tack tape worden enkele postzegels op de wagen afgeplakt. Tamiya masking tape is hiervoor erg geschikt, maar ook KIP-tape en bepaalde tapes van TESA zijn geschikt. Probeer altijd de discipline op te brengen om de wagen goed af te plakken, zodat spuitnevel niet ongewenst op een andere plek van de wagen achterblijft. Voor het blauw wordt in dit voorbeeld “Humbrol Gloss 15 Midnight blue” gebruikt, gemengd met Humbrol Matt 49 om de Glans iets te reduceren. Op het dak worden postzegels gemaakt met Humbrol 27 en 67.
Het is raadzaam om eerst de postzegels op het dak te spuiten en pas enkele dagen later de zijkanten aan te pakken, wanneer de verf op het dak goed uitgehard is. Wacht in alle gevallen niet te lang met het verwijderen van afplaktape (bij voorkeur nadat de verf stofdroog is), aangezien het dan teveel hecht aan de ondergrond en mogelijk verf meegetrokken wordt bij het verwijderen.
Zonder airbrush:
Met een lineaal/Geo-driehoek en een scherp mes wordt heel licht de contour van de postzegel in de verf “gesneden”. Dit zorgt voor een goede afbakening van de postzegel en maakt het makkelijker om handmatig een strak vierkant te schilderen. Verdun de verf (zie hierboven voor kleurnummers) met een drupje Terpentine of Thinner zodat het iets beter vloeit en kleur het “gesneden” vakje in met een fijn penseel. Blijf niet te lang over dezelfde plek strijken, zodat de verf voldoende gelegenheid om “strak” te trekken.
Details schilderen:
Om wat meer leven in het rijtuig te krijgen worden tal van losse delen van de wagen met de hand geschilderd in een afwijkende kleur. Het is raadzaam hiervoor wat foto’s te verzamelen van echte wagens om inspiratie op te doen en om te zien welke delen zich lenen voor een ander kleurtje. Vooral op de draaistellen en details op de bodem valt hier veel te halen. Foto’s van echte wagens laten soms dynamo’s, veren, accukisten en triple-kleppen in afwijkende keuren zien. Voor het gemak worden in deze fase de wielen gedemonteerd uit de draaistellen; ze worden pas aan het eind van het verouderen gemonteerd.
In het voorbeeld wordt in een bakje enkele druppels Humbrol 147, 140, 113 gedaan. Door deze kleuren te mengen, zijn veel variaties mogelijk en iedere keer als er weer een nieuwe tint is gemengd, wordt er weer een nieuw onderdeel geschilderd. De Dynamo wordt geschilderd in een licht grijs, zoals te zien is op een foto van een echte Stalen D….spiraalveren worden geschilderd in grijs-bruin en bladveren krijgen een meer roestige kleur.
Ook ventilatoren, handgrepen e.d. kunnen zo worden aangepakt.